Tijdens de cursus ''Surface engineering Look and Feel'' is er onderzoek gedaan gericht op het creëren van richtlijnen voor het optimaliseren van de touch and feel van een aluminium of stalen drankblikje.
In de huidige situatie voelen drankblikjes veelal hetzelfde aan en verschillen zij enkel van elkaar door de bedrukking. Door middel van commercials e.d. geven frisdrankproducenten de beoogde doelgroep en gebruiksmomenten duidelijk aan. Deze commercials roepen bepaalde emoties op bij consumenten die hen ertoe aan moeten zetten het product te kopen. Touch and feel eigenschappen van een product roepen ook emoties op bij de gebruikers. Een ruw oppervlak geeft een andere beleving dan een glad oppervlak.
Het doel van dit onderzoek was het koppelen van bepaalde oppervlakte eigenschappen aan de emoties die de producent beoogd in zijn commercials.
Als testopstelling zijn er een aantal blikjes voorzien van verschillende oppervlakte behandelingen. De testpersonen werd gevraagd deze te beoordelen aan de hand van Plutchik's wheel of emotion. (figuur)
Na deze test veelvuldig te hebben uitgevoerd ontstaat er een mapping van welke oppervlaktebehandeling welke emotie teweeg brengt. Deze map kan later gebruikt worden om de juiste oppervlaktebehandeling voor een bepaald product te vinden.