Tijdens het eerste deel van de cursus evolutionary product development werd de geschiedenis van een gekozen product (decoupeerzaag) geanalyseerd met de product fasen theorie van A.O. Eger in het achterhoofd. Aan de hand van deze theorie moest ''de volgende stap'' in de evolutionaire ontwikkeling van het product worden gemaakt. Nadat het ontstaan van de decoupeerzaag is onderzocht zijn de ontwikkelingen in kaart gebracht en onderverdeel in product fasen.
De volgende stap was het analyseren van een huidig model decoupeerzaag. Deze is volledig gedemonteerd waarna van ieder onderdeel het materiaal, de productiewijze en de kostprijs is bepaald.
Nadat alle analyses zijn uitgevoerd moest het product herontworpen worden passende in de theorie van de product fasen. In dit geval bevindt de decoupeerzaag zich in de segmentatie fase. Bij het herontwerp is dan ook gezocht naar een nieuw marktsegment voor de decoupeerzaag. De keuze is uiteindelijk gevallen op een decoupeerzaag aangepast aan de wensen van vrouwelijke gebruikers. Het nieuwe model is kleiner en lichter, dus handzamer dan het vorige model. Ook zijn de lucht-uitlaten zo gepositioneerd dat de lucht van de gebruiker af wordt geblazen.